© Aloyzas Stonkus. Sugrįžimai (prisiminimai).
Vilnius: Gairės 2008, p. 73-95
Aloyzas
Stonkus 1946-1949 m. dirbo Pakutuvėnų bažnyčios zakristijonu
Zakristijonauju
Prelatas Povilas Pukys, prieš pat karą baigė statyti didingą bažnyčią
Plungėje, vokiečių okupacijos metais ėmėsi už savo pinigus statyti
bažnytėlę Pakutuvėnų kaimo žmonėms. Statybos darbais rūpinosi kunigas
Vladas Šlevas, o bažnytėlę keturiasdešimt trečiaisiais statyti baigė
mano jau minėtas Juozas Olšauskas ją pašventino Telšių vyskupas
Vincentas Borisevičius.
Apie tą bažnytėlę rašau todėl, kad buvau paskirtas jon zakristijonauti.
Tai, beje, buvo jau pokario metais. Man tada buvo penkiolika metų.
Aš nuo mažens buvau bažnyčios žmogus. Kiekvieną sekmadienį einu į
bažnyčią. Kai tik įstengiau pasiekti altorių, pradėjau patarnauti
mišioms. To nesudėtingo darbo mokė mane ilgametis Plungės bažnyčios
zakristijonas Juozapas Monstvilas, kurio ūkis buvo netoli mūsų kitoje
Babrungo pusėje.
Beje, Juozapas Monstvilas profesorės Jadvygos Monstvilaitės tėvas.
Pakutuvėnų
klebonas Jonas Daunoras.
1948 m. |
O pirmasis mano, kaip zakristijono, mokytojas buvo vargonininkas Julius
Ramanauskas mūsų geradario altaristos Jono Sragio šeimininkės sūnus.
Buvo lyg ir zakristijono Juozapo Monstvilo padėjėjas. Paskui pramoko
groti vargonais. Julius Ramanauskas buvo bažnyčios žmogus.
Pakutuvėnų bažnytėlę Povilas Pukys pavadino paminklu 1941 metų
tremtiniams, parapija pradėjo garsėti švento Antano atlaidais, bet štai
suimtas jos klebonas Juozas Olšauskas, nuteistas ir ištremtas į Sibirą.
Vėl viską reikėjo pradėti iš naujo. Klebonu buvo paskirtas Kruopių
bažnyčios kunigas Jonas Daunoras, o prelatas Povilas Pukys pasiūlė man
būti zakristijonu.
Buvau ne tiktai Pakutuvėnų bažnyčios zakristijonas, bet klebonijos
ūkvedys, nes klebonija turėjo šešis hektarus žemės, dvi karves, arklį
ir daug visokiausių naminių paukščių. Visa tai bažnyčiai dovanojo
ūkininkė Justina Stopaitė, ant kurios dovanotos žemės išaugo ir pati
bažnytėlė. Justina Stopaitė dovanojo bažnyčiai ir dviejų galų
gyvenamąjį namą, kurio du kambarius pasiliko sau pati fundatorė, o
keturis atidavė klebonijai.
Klebonijai priklausė ir ūkiniai pastatai lauko virtuvė, paukštidė,
svirnas grūdams, mėsai ir pakinktams laikyti ir dvi kamaros, kuriose
miegodavo samdiniai, senas tvartas, kuriame laisvai galėjo sutilpti
apie dvidešimt galvijų. Į tokį ūkį atėjau aš penkiolikos metų
zakristijonas.
Klebonijos artimiausias kaimynas Stanislovas Grigalauskas davė arklį su
didžiuliu vežimu perkraustyti į Pakutuvėnus kleboną. Kartu su juo iš
Kruopių atvažiavo ir vargonininkas Antanas Jablonskis su žmonele. Juos
po savo stogu priglaudė Stanislovas Grigalauskas.
Aš apsigyvenau svirne kamaroje. Kambarys buvo be langų. Taigi tamsus.
Durų kampe žiojėjo specialiai išpjauta skylė katinui įlįsti, bet pro ją
galėjo landžioti ir žiurkės. Grindyse ir duryse didžiuliai plyšiai,
pro kuriuos galėjai kaišioti pirštus. Svirnas stovėjo ne ant pamatų, o
ant palaidų akmenų. Tarp jų vaikštinėjo skersvėjai, o žiemą sniegas.
Vasarą buvo gerai vėsoka, o žiemą net patalai prie burnos prišaldavo,
o jei už durų siautėjo pūga į kambarį pripustydavo sniego. Aš jį kas
rytą sušluoju ir išnešu lauk. Man jis visai nereikalingas.
Tokia buvo mano, kaipo zakristijono, buveinė, tokia buvo mano, kaip
zakristijono, pilkoji kasdienybė. Ji atsirado vėliau, o dabar reikėjo
sutvarkyti bažnyčią, kad būtų galima joje laikyti pamaldas. Altorius
atsivežėme iš senosios Plungės bažnyčios naujajai jie netiko, užtat
tiko Pakutuvėnams. Vienas zakristijonas nieko nepadarys reikėjo
pagalbininkų, ir jų, žinoma, atsirado. Kaimas laukė bažnyčios, nes iki
Plungės iš Pakutuvėnų gana solidus kelio galas. Daug padėjo ūkininkai
Grigalauskai. Jų buvo trys, ir kiekvienas turėjo savo pravardę. Vienas
Grigalauskas buvo voverinis, antras pievinis, o trečiasis tiesiog
Stanislovas. Kad Stanislovas, tai aišku, kodėl šitokiu vardu buvo
tėvų pakrikštytas, bet kodėl pievinis ir kodėl voverinis ilgai
nesusigaudžiau, bet pats nutuokiau voverinis todėl, kad giraitėje
prie jo ūkio buvo daugybė voverių, o pievinis nes turėjo daug pievų.
Mano pagalbininkais buvo stambūs ūkininkai. Tarp jų Rupeika, Stropus,
Valužiai, našlė Stropienė. Šią dorą moterį labai gerbė mano klebonas
po mišių, prisimenu, ji būdavo pakviečiama į kleboniją pietų, o per
kalėdonę ji surengdavo mums, kalėdotojams, pabaigtuvių vakarienę. Rusai
juos išvežė į Sibirą, nors prieš valdžią jie nėjo tik turėjo daug
žemės, palaikė bažnyčią, o tokie bolševikams buvo it krislas akyse.
Tokių Lietuvoje turėjo nebūti. Jie nepritapo prie ubagų luomo.
Bažnyčia buvo pavadinta šventojo Antano vardu. Taigi globojo ją
šventasis Antanas. Taigi birželio tryliktą Pakutuvėnuose būdavo gražūs
atlaidai. Susirinkdavo į bažnytėlę ne tiktai vietiniai parapijonys, bet
suvažiuodavo labai daug tikinčiųjų ir kunigų iš kitų parapijų. Vieni
melstis, kiti susitikti su giminėmis, pažįstamais, draugais.
Atlaidams iš anksto ruošdavomės moterėlės pina vainikus, šeimininkės
kerta galvas žąsims ar vištoms, kepa pyragus ir sausainiukus, aš aplink
bažnyčią pjaunu suvešėjusią žolę. Vienam per atlaidus buvo sunku suktis
į pagalbą pasikviesdavau iš Plungės savo mokytoją Julių Ramanauską ir
kitus kolegas iš kaimyninių parapijų jie atvažiuodavo į atlaidus
kartu su savo klebonais. Mišias laikydavo visi kunigai prie atskirų
altorių. Kaimo vaikai patarnaudavo mišioms. Entuziastų netrūkdavo
kiekvienas kunigas patarnautojui plačiai atverdavo savo piniginę. Buvo
garbės reikalas kuo daugiau klapčiukui duoti pinigų prie tokio kunigo
daugiau verždavos patarnautojų.
Po atlaidų ir visų apeigų šeimininkės klebonijoje paruošdavo gardžius
pietus. Mes su šeimininkėmis valgydavome virtuvėje, o klebonas su
svečiais, aišku, svetainėje. Su mumis valgydavo ir į svečius
atvykusių klebonų vežikai ir zakristijonai. Tokia buvo tvarka nekišk
nosies į viršaičio bliūdą.
Klebonijoje dirbo dvi šeimininkės vyriausioji buvo Uršulė, aukštaitė
nuo Utenos, o kita vietinė, vardu Zosė. Ji dirbo visus ūkio darbus
melžė karves, sėjo pasodą, ravėjo daržus, padėjo nuiminėti derlių,
lesino paukščius, šėrė kiaules. Žodžiu, buvo darbininkė.
Pagrindinės klebono pajamos buvo iš krikštynų, vestuvių, laidotuvių ir
kalėdojimų. Kiekvienos parapijos klebonas, o didelėse parapijose ir jo
padėjėjai, taigi vikarai, prieš Kalėdas turėjo aplankyti ir pašventinti
kiekvieną parapijos sodybą ir jos gyventojus. Išvažiuodavome kalėdoti
dviem vežimais. Juos atsiųsdavo iš to kaimo, kurį buvo numatyta
aplankyti. Viename vežime paprastai sėdėdavo klebonas, antrame
vargonininkas ir zakristijonas.
Kalėdojimo diena kaime būdavo šventė. Visi apsišluodavo trobas, beržine
vanta ištrindavo grindis, susitvarkydavo kambarius ir svečius
įsileisdavo į vidų ne per virtuvę, o iš lauko per prieangį tiesiai į
gerąjį kambarį, kaip žemaičiai vadindavo svetainę.
Įėję į kambarį, sugiedodavome šventą Kalėdų giesmę Sveikas, Kristau,
gimusis. Klebonas pradeda, prie jo prisijungia vargonininkas, o jei
balsą turi, tai ir zakristijonas. Kunigas pašlakstydavo švęstu vandeniu
kambarį ir jo gyventojus, palaimindavo juos, suklaupusius. Vaikai
paprastai bijodavo, kad kunigas nepaklaustų poterių moka ar ne?
Kunigai vaikams duodavo šventus paveiksliukus. Tai pirma kalėdojimo
dalis.
Antroji dalis ūkinė. Šeimininkai jau iš anksto būdavo paruošę dovanas
visiems trims bažnyčios tarnams klebonui, vargonininkui ir
zakristijonui. Kiekvienam atskirai pagal rangą. Aišku, kunigui
duodavo daugiausia, o mudviem su vargonininku mažiau. Ką duodavo? Ką
turėdavo. Dažniausiai grūdų, vilnų, siūlų, paukščių, svogūnų, o kas
turėjo ir pinigų. Man, pačiam jauniausiam, mergaitės dar padovanodavo
pirštines ar kojines, o kartais ir tas, ir anas. Ir kojines, ir
pirštines paprastai būdavo numezgusios pačios. Pirštines dažniausiai
pirštuotas ne kumštines, taigi išeigines, išmargintas tautiškais
raštais, jomis galėdavai pasididžiuoti prieš kitus bendraamžius.
Kiek per dieną surinkdavome tų žemiškųjų gėrybių, be kurių ir klebonas
negali gyventi? Įvairiai. Per visą kalėdojimą vienais metais esu
surinkęs vos ne keturias tonas grūdų, apie 10 kg vilnų ir svogūnų,
gavęs ne vieną porą pirštinių ir kojinių.
Taigi nei sėji, nei pjauni, o kuli iš peties kaip geriausias
ūkininkas. Visą tą turtą nuveždavau mamai, o pinigus dėjausi į spintelę
juodai dienai ar būsimam gyvenimui.
Vakarop pas turtingesnį ūkininką būdavo paruošti iškilmingi pietūs,
kurie paprastai užsitęsdavo iki vėlumos. Kalbos prie stalo būdavo labai
žemiškos ir opios apie tai, kas labiausiai skauda šeimininkui.
Grįždavome namo vėlai vakare.
Aš per kalėdojimus buvau atsakingas ir už klebono dovanas. Daug bėdų
turėdavau su paukščiais, nes beveik kiekviena šeimininkė dovanodavo
klebonui arba gaidį, arba vištą, o neretai žąsį ar antį. Gyvus
paukščius Paprastai sukišdavau į maišus, o kai viename maiše susirenka
daug, tai pritrūksta oro, ir jie ima dvėsti.
Sykį, radęs pusę maišo dvėselienų, išmečiau lauk negi veši klebono
gaspadinei pastipusią vištą ar padvėsusį gaidį, nors ir labai gražų
dar gausi per sprandą, kad išsaugojai... Po kalėdojimų paukštidėje
prisirinkdavo keli šimtai visokiausių paukščių žąsų, ančių, vištų,
gaidžių ir net kalakutų. Negi tokią galybę maitinsi per žiemą?
Kapodavom tiems nabagams galvas, šeimininkės juos marinuodavo,
sūdydavo, o mes išsūdytus rūkydavome. Buvo didelis skanumėlis rūkyta
paukštiena.
Taigi maitinomės gerai, tik žiemą miegoti skylėtoje it rėtis kamaroje
buvo šalta. Baisiausi man buvo du momentai kaip greičiau pašauti po
šaltais patalais ir kaip rytą iš po jų išlįsti, kai matai kampe sniego
kupetas, o toje vietoje apie patalus, kur naktį buvo prisiglaudusi
burna, kūpso šalto ledo kauburėlis.
Bet viską atpirkdavo malonūs darbeliai. Zakristijonas turėjo ne tiktai
žvakeles bažnyčioje degioti, bet ir visai parapijai prikepti
paplotėlių, taigi kalėdaičių, ir išnešioti juos po sodybas. Darbas buvo
nelengvas. Kepdavau ant plytos po vieną. Kartais pridegdavo. Tokius
tekdavo išmesti lauk, nes koks gi šventasis, jei prisvilęs. Sveikuosius
kiekvieną atskirai apkarpydavau ir paduodavau klebonui pašventinti.
Tada jau buvo galima leistis į malonią kelionę po parapiją. Buvau
jaunas, eiklus, tad kelionė vienas malonumas. Po rytinių mišių
užsidedu kuprinę su kalėdaičiais ir žingsniuoju po kaimus.
Žmonės maloniai priimdavo, pašnekindavo, teiraudavos paskutinių
naujienų, pavaišindavo ir, kas be ko, dar duodavo pinigėlių. Kas
daugiau, kas mažiau. Ne tas svarbu. Svarbu iš arčiau susipažinti su
parapijiečiais, kokie jie žmonės, kuo jie domisi, kas jiems rūpi, kas
jiems skauda ir kas teikia malonumą.
Įdomu buvo bendrauti su jaunais žmonėmis, kurių vis daugiau ir daugiau
tais sunkiais metais ateidavo į bažnyčią žinia, pokaris, naktimis
žiauriai šaudėsi, degė namai ir atskiros sodybos, jaunimas ieškojo
teisybės, savojo kelio tuose sudėtinguose gyvenimo vingiuose vieni
ėjo į miškus, kiti į stribus, taigi sluoksniavosi. Norėjosi, kad neitų
niekur, dirbtų žemę ir lyg niekur nieko ramiau sau gyventų.
Bet kokia galėjo būti ramybė, jei aplinkui šaudėsi nori nenori, o imi
glaustis ar prie vienų, ar kitų, katrie tau atrodė stipresni.
Taigi laikai. Apie juos užeidavo kalba kiekvienoje troboje. Pagrindinis
kaimo žmogaus galvosopis kada ateis amerikonai, kada paskelbs karą
rusams, kada Klaipėdoje ar Šventojoje išsilaipins anglai su prancūzais
ir Abisinijos negrais.
Bažnyčią gyveno tokį pat gyvenimą, kaip ir anuometis kaimas. Ji buvo
kaimo bažnyčia. Vasarą po sekmadienio pamaldų prie Minijos, į gražų
josios slėnį, ateidavo vietos muzikantai ir imdavo tampyti armonikas.
Išgirdęs muziką čia tuntais patraukdavo jaunimėlis, ir prasidėdavo
visokie žaidimai ir šokiai. Tai buvo vienintelė vieta Pakutuvėnuose,
kur jaunimas galėjo susitikti, gražiai pabendrauti, susipažinti. Tuose
šokiuose prie Minijos būdavo labai linksma. Apie jokias muštynes niekas
nežinojo. Jaunimas mokėjo gražiai linksmintis. To buvo išmokę iš tėvų.
Vėliau, daug vėliau, išgirdę muziką, iš miškų išlįsdavo partizanai. Jie
paprastai pasirodydavo šokiams baigiantis, ir imdavo daryti savo tvarką
pirmai pažinčiai paleidžia į orą kelias automato serijas, paskui
sutrenkia vieną kitą polkutę ar pasiutpolkę, atsirenka iš šokančiųjų
būrio kai kuriuos jaunuolius, ir juos išsiveda. Daugiau jų
nebematydavau nei šokiuose, nei bažnyčioje, nei kur kitur. Vienus
rasdavo nušautus pamiškėje, kiti išnykdavo be žymės nebuvo ko ir
laidoti. Žinia apie išsivestuosius iš šokių, žinoma, pasiekė stribus ir
apskritai valdžią į šokius pradėjo ateidinėti stribai.
Slėnyje prie Minijos darėsi neramu ir nesaugu. O gyventi reikėjo.
Jaunimui reikėjo duonos, dainų ir Pažinčių. Toks gyvenimas, ir jis
nebus kitoks. Ir nebuvo. Kiekvienas dirbom savo darbą, ir laimėjo tas,
kuris buvo protingesnis ir išmintingesnis.
Prieš Grabnyčines parapijiečiai sunešė į zakristiją mažiausiai kokį
šimtą kilogramų vaško prašė padaryti iš jo žvakių. Jų reikėjo
laidotuvėms, o jų smarkiai padaugėjo kas mirdavo sava mirtimi, taigi
ligai užpuolus ar iš senatvės, kas būdavo naktį nušautas. Tai
daugiausia naujakuriai. Juos šaudė ištisomis šeimomis. O aš liejau
žvakes. Žmonėms ir bažnyčiai.
Žvakių liejimas sudėtingas ir nespėrus darbas. Sudedi vašką į didelį
puodą, jį kaitini, kol vaškas suskystėja. Iš lininių siūlų pagal
pasidarai knatus. Juos sukabinu ant specialaus metalinio žiedo su
kabliukais. Tarp knatų turi būti atitinkamas atstumas. Paskui nukeli
puodą su verdančiu vašku, po žiedu padedi indą, tada puodeliu iš
puodynės semi karštą vašką ir, sukdamas žiedą, pili ant knatų. Ausdamas
vaškas kimba prie knato, kol pasidaro norimo storio žvakė. Viršuje
žvakė paprastai pasidaro plonesnė, nes karštesnis vaškas greičiau
nuteka į apačią. Tada žvakes apipjaustai, blogas vėl perlydai. Taip
išliedavau šimtus žvakių ir išdalindavau žmonėms. Už darbą žmonės
atsidėkodavo.
Taigi buvau darbštus ir veiklus zakristijonas ne tiktai degiojau
bažnytėlėje žvakes. Keturiasdešimt septintaisiais Kartenoje man išdavė
pirmąjį pasą. Toj vietoj, kur įrašydavo užsiėmimą, buvo du
žodžiai kulto tarnas. Kad zakristijonas nerašė. Rašė
kulto tarnas.
Būdamas zakristijonu, tokiame svirne gyvenau dvejus metus, čia
susitikdamas su rezistentų vadu Lužiu. 1947-1948 m. |
Vieną naktį į mano kamaros duris kažkas pasibeldė.
Surikau:
Kas?
Naktimis į mano kamarą paprastai niekas nelindo visus kitos dienos
darbus aptardavome pas šeimininkes virtuvėje.
Savi, atsakė.
Atsklendžiu skląstį, durys atsidarė, ir į kamarą įžengia rusiška
palapinsiauste apsisiautęs vyras. Jo rankoje automatas. Kas? Pamaniau
stribas. Ko tam ponui ar draugui prireikė varganoje zakristijono
buveinėje? Toks buvo antras klausimas, kurio neištariau.
Kamaroje buvo tamsu, lempos neturėjau tik vaškine žvakę. Nekviestasis
svečias durų neuždarė kieme šmėžavo daugiau ginkluotų siluetų. Aš
nejuokais išsigandau. Čia dabar kas?
Svečias mane nuramino ir atsisėdo šalia ant lovos.
Nepažįsti?
Nepažįstu.
Stasio Lužio neprisimeni?
Dievuliau mano brangus, kur neprisiminsi! Dažnai pagalvodavau, kaip tam
nabagui baigėsi nušovė jį tą ankstyvą rytą prie Minijos, ar ne?
Pasirodo, gyvas ir sveikas.
Užsidegiau vaškinę žvakę, taigi savo lietą grabnyčinę lyg prie
numirėlio. Paskui sugraibiau po lova butelį naminukės ir atkimšau
išgėrėme susitikimo proga po stiklinaitę ir užkandome obuoliais
kitokios užkandos kamaroje neturėjau.
Žodis po žodžio Stasys papasakojo, kas nutiko tą ankstyvą rytą prie
Minijos. Jį, vienmarškinį, rusų kareiviai nusivarė už tvarto ir metė
ant galvos palapinsiaustę užmes ir suriš tarsi maišą, taigi supakuos
kad nepabėgtų. Jis pamanė - užmes ir sušaudys vietoje. Kaip daug ką
buvo šitaip sušaudę. Tik todėl kareiviai jį apstoję kietu žiedu,
nepalikdami nė mažiausio tarpelio. Laukt, kol tave nudės, ar bandyt
pasprukti? Bet kaip ištrūkti iš tokio žiedo? O karininkas tarsi žaidžia
su juo. Lyg mėgautųsi savo jėga ir pranašumu. Taigi meta ant jo
palapinsiaustę, o jis ją sviedžia atgalios nesiduoda supakuojamas.
Taip keletą kartų. Karininkas įsiunta. Jo rankoje pistoletas. Jis
žingsnis po žingsnio grėsmingai eina į jį. Vienoje rankoje
palapinsiaustę, kitoje pistoletas. Dabar jau tikrai šaus, pamanė, ir
nieko nelaukdamas trenkė per pistoletą, o pats pro kareivių tarpą į
daržinę.
O daržinė už kokių penkių metrų. Niurkt pro atlapas duris ir jau viduje. Kai
kareiviai atsipeikėjo, šauti jau negalėjo aplinkui buvo savi. Jie
pasileido iš paskos į daržinę, pildami iš automatų, o jis iš
daržinaitės pro durikes nėrė į tvartą, o iš jo pasileido į laukus.
Kareiviai sutriko. Jie pamatė, kaip iš tvarto išbėgo žmogus, betgi jųjų
suimtasis įlėkė į daržinę, o ne į tvartą. Pagalvojo kažkoks kitas
kaimietis, išsigandęs šaudymo, skuodžia laukais. Ir visi sukurnėjo į
daržinę paskui Stasį.
O to ir pėdos daržinėje jau buvo ataušusios jis, pro šonines dureles
iš daržinės nėręs į tvartą, jau skuodė per kiemą į Minijos lankas. Kol
kareiviai susigaudę, kas įvyko, Stasys jau buvo toli.
Buvo ankstyvas apyaušris, nuo Minijos kilo rūkas. Stasys bėgo ir krito,
bėgo ir krito, o kareiviai be paliovos šaudė į jį. Kulkos švilpė pro
ausis. Slėnis, kuriuo jis bėgo, buvo žemėjantis į Minijos pusę, o iki
upės dar buvo apie pusė kilometro. Bet upę jis laimingai pasiekė. Anoje
upės pusėje jį pasitiko grupė partizanų.
Stasys laimingai perbrido Miniją, o kareiviai nežinojo vietovės,
svarbiausia kurioje vietoje Minija perbrendama. Tad aklai puolė į
vandenį it akis išdegę, o ten vandens virš kaklo, o nuo aukšto kranto į
juos tratina kulkosvaidis. Jis darė, ką norėjo ir kaip norėjo. Daug
kareivių žuvo nuo jo kulkų, kito kranto nepasiekę, ir jų lavonai plaukė
Minija žemyn. Kulkos neaplenkė ir Stasio anot jo, buvęs sušaudytas
kaip rėtis.
Šešiolikoje vietų kulkos mane kliudė, sakėsi. Bet va gyvas. O
jų visą mašiną negyvų išvežė į Plungę.
Pakutuvėnų krašte tais laikais partizanų buvo devynios galybės, nes
aplinkui vien miškai ir miškai, vietomis neįžengiami pelkynai. Tad
slapstytis buvo kur.
Stasiui Lūžiui partizanai vietoje aprišo žaizdeles, o paskui jis buvo
gerų chirurgų operuotas gydėsi apie tris mėnesius. Ir ligoninėje, ir
pas gerus žmones. Po gero pusmečio jis tapo partizanų grupės vadu ir
daug bėdų pridarė vietiniams partiniams ir tarybiniams darbuotojams.
Stasys Lužys valdė tuos kraštus iki pat penkiasdešimt Pirmųjų metų. Gal
ką ir nekaltą nušovė ar padegė. Nežinau. Man jis buvo ankstyvos
jaunystės draugas, sutiktas gyvenimo kelyje. Jis šventai tikėjo, kad
amerikonas išvaduos Lietuvą ir ji grįš į savo kelią.
Bet joks amerikonas Lietuvos neskubėjo vaduoti ir niekada nevaduos
Amerika turi savo interesus ir tik juos gina. Todėl mudu vėsioje mano
kamaroje tyliai gėrėme naminę ir kalbėjomės apie gyvenimą, kuris buvo
ir kuris gal bus, o gal ir nebus. Stasys sakė, kad bus, užsidegęs
tvirtino, kad negali būti, kad nebūtų. Ir it kačiuką glostė automato
buožę. Jis tikėjo ateitimi. Savo ir automato.
Bet ateities jiedu abudu nebeturėjo. Jis jau buvo paženklintas mirties
ženklu. Atsisveikindami apsikabinome kaip broliai. Stasys išėjo į savo
mišką, o aš toliau dirbau savo darbą degiojau bažnyčioje žvakeles ir
tvarkiau klebonijos ūkį. Ir šen, ir ten nebuvo lengva. Ypač sunku
būdavo prieš šv. Velykas daug visokiausių apeigų, įvairiausių
šventinimų vandens, ugnies, ir vieno, ir kito parapijiečiai turėdavo
parsinešti į namus, kad visus metus po jų stogu būtų šventoji ugnelė.
Visos maldos buvo lotynų kalba. Kunigas skaito iš knygos, o aš turiu
jam atsakinėti atmintinai. Irgi lotyniškai. Vakarais šventųjų knygų
žodžius išmokdavau, o rytą, žiūrėk, jau ir pamiršęs. Tad kalu iš naujo.
Kartais net nežinodamas, ką tie nepaprasti žodžiai reiškia. Lotynų
kalba man buvo Dievo kalba.
Dirbant zakristijonu prie
tėvo kapo. 1947 m. |
Zakristijonas dirbo ne tik sekmadieniais, per atlaidus ir per šventes.
Sunkiai suserga žmogus ir prašo paskutinio patepimo. Tad kinkau į briką
arklį ir su klebonėliu važiuojam pas ligonį.
Bažnyčios tada mokėjo valstybei labai didelius mokesčius. Už ką
nežinau. Bažnyčioje darydavome specialias rinkliavas pasakydavome
žmonėms iš anksto, kad tokį ir tokį sekmadienį bus renkami pinigai
bažnyčiai išlaikyti. Žmonės pinigų tam negailėjo, nes bažnyčia buvo
vienintelė jų paguoda valdžia jie nepasitikėjo, nes ji, anot jų
pačių, buvo jau ne iš Dievo, o iš paties velnio.
Surinktus pinigus reikėjo nuvežti į Kretingos banką. Autobusų tada
nebuvo, lengvųjų automobilių irgi, retas kuris turėjo dviratį. Tarp
tokių buvau ir aš Pakutuvėnų zakristijonas. Važiuoti su pinigais į
Kretingą buvo pavesta man negi važiuos klebonas? Tad anksti rytą
pasibalnodavau klebonijos žirgą, pinigus sudėliodavau apie kojų
blauzdas, ant jų užsitraukdavau apatines kelnes, o tik ant jų
viršutines ir išjodavau į ilgą kelią. Nuo Pakutuvėnų iki Kretingos buvo
apie keturiasdešimt kilometrų. Svarbiausia būdavo laimingai prajoti
pelkėtas Dyburių pievas, o paskui panašias pelkėtas Ilgąsias pievas už
Kartenos. Manęs klausdavo, ar nebijau vienas leistis į tokią tolimą
kelionę su tokiais dideliais pinigais ant blauzdų- Visada atsakydavau,
kad nebijau, nors kartais drebėdavau iš baimės kaip epušės lapas. Juk
man tada buvo tik šešiolika metų. Išjodavau trečią ketvirtą valandą
ryte, kai kaimuose ir pamiškėse virte virdavo audringas to meto
politinis ir ūkinis gyvenimas. Ne vienam tokiu vėlyvu, o gal ankstyvu
metu miškiniai yra pastoję kelią ir nukelnėję. Man šitaip nėra atsitikę.
Kretingos banke atsidurdavau prieš pat darbo pradžią ir stodavau į
eilę. Laukti reikėdavo ilgai, nes eilutė judėjo į priekį labai sunkiai.
Mokesčius mokėjo ne tiktai bažnyčios, bet ir ūkininkai. Jų mokesčiai
irgi buvo dideli. Kai kurių ir už didelius didesni. Tai tų, kurie
buvo numatyti išbuožinti. Tie mokesčiai ir vadinosi buožiniais siekė
iki trisdešimties ir daugiau tūkstančių rublių. Kai nebeturi iš ko
mokėti, tokio ūkininko turtą aprašo už skolas valstybei ir ūkininko
šeimą su visais vaikais išvaro iš ūkio, o išvarytą dažniausiai išveža į
Sibirą kaip liaudies priešą, kuris negerbia valstybės net nemoka jai
mokesčių.
Todėl išbuožintieji paprastai bėgdavo į Kaliningradą arba Rygą ir ten
įsitvirtindavo.
Prisimenu nelabai turtingą ūkininką Meškauską, kursai gyveno
Pakutuvėnuose prie pat Minijos. Tarpukario metais jis materialiai šelpė
pogrindinę komunistų partiją, o keturiasdešimt septintaisiais buvo
išvežtas į Sibirą. Jo kažkodėl niekas negailėjo. Taip jam ir reikia,
sakė.
Bet tai buvo daug vėliau, o aš tuo tarpu stovėjau banke prie kasos,
laukdamas, kada galėsiu sumokėti valstybei bažnytinius mokesčius.
Atidavęs pinigus vėlų vakarą grįždavau namo.
Šitaip kiekvieną ketvirtį. Bažnytiniai mokesčiai kas metai didėjo.
Valdžia be jokio gailesčio ir sąžinės graužimo tuštino tikinčiųjų
kišenes. Tokia buvo politika. O juk turėjome mokėti kitokius mokesčius
už žemę, už gyvulius, už sodo medelius. Be to, valstybei reikėjo
atiduoti natūra grūdų, pieno, kiaušinių pyliavas. Kas nebeturi ko
duoti, tą teisė. Pirmą sykį tokiam nabagui uždėdavo piniginę baudą, o
jei ir po to jis nepraturtėjo paprasčiausiai sodino į kalėjimą arba
be teismo trėmė į Sibirą. Toks buvo gyvenimas, kurį aš tada gyvenau.
Šitaip į Lietuvą ėjo socializmas.
Geri buvo tik naujakuriai ir tie, kurie pritarė tokiam socializmui.
Taigi savi. Lietuva buvo perskelta pusiau į savų ir nesavų Lietuvą.
Gal pirmą kartą. Paskui tų kartų buvo daugiau. Iki pat šiol ji šitaip
skaldoma. Į savų ir nesavų Lietuvą.
Bet grįžkime į anuos metus, kai man buvo penkiolika.
Mano surinktas vilnas mama suverpė, nudažė ir išaudė apie trisdešimt
metrų vilnonio žalsvo audinio. Iš jo aš pasisiuvau du kostiumus, dvejas
galifė kelnes į aulinius, kuriuos man pasiuvo kaimo batsiuvys,
aptraukiau tuo mamos išaustu mileliu senus kailiniukus, ir jie atrodė
kaip nauji. O už pinigus, kuriuos dėjau į spintelę, nusipirkau dviratį
žinoma, ne naują, vokišką, jau mačiusį karą, taigi palamdytą karo
keliuose. Taigi ko aš ne kavalierius. Taigi išaugo į vyrus Stonkaus
vaikas. Vieną rytą sėdau ant dviračio ir iš Pakutuvėnų išvažiavau į
Prūsalius. Ties Stončiaus sodyba išlindau iš miško ir pamačiau, kad
keliu traukia virtinė vežimų, o juose ir senutės, ir senukai,
ir visai mažutėliai vaikeliai, ir pečiuiti vyrai. Čia dabar kas?
Traukia į Lietuvą čigonai? Bet vežimai visai ne čigoniški. Ir staiga
supratau Lietuvą veža į Sibirą! Staigiai apsisukau vietoje ir minu
atgal į jokius Prūsalius man jau nebereikia skrendu į savo
Pakutuvėnus.
Bet stribai pamatė mane ir nusprendė, kad aš esu arba miškinis, arba
pabėgęs iš Sibiro tremtinys. Pasivijo, trinktelėjo šautuvo buože per
kuprą, užmetė kelis kartus kumščiu per sprandą, taigi prilupo, atėmė
dviratį ir įmetė į vežimą lyg pelų maišą. Pasakiau, kas esu, kad
važiuoju iš Pakutuvėnų į Prūsalius, kur gyvena mano mama.
Pakutuvėnų bažnyčia |
Nuvažiuosime ir į Prūsalius, sako stribai. Ir dar toliau
pasivažinėsime dar gerokai už Prūsalių...
Taip besišaudydami žodžiais privažiavome mano Prūselius. Taigi dardame
per kaimą. Žmonės pažino mane. radėjo prašyti stribų, kad paleistų, nes
aš ne koks nors bandiūga ar patilčių plėšikas, kurį reiktų į Sibirą
vežti, o mažažemės našlės Stonkienės vaikas.
Kažkas pasakė mamai, kad jos Aloyzą veža į Sibirą. Ji išbėgo iš trobos
ir atsiklaupė ant vieškelio vos nebučiuoja stribams kojų. Tie lyg
nepažįsta mamos ir manęs, nors yra mūsų kaimynai. Bet jie jau ne
kaimynai jie jau valdžia. Jie turi rodyti savo jėgą. O mama klūpo
vidur vieškelio ir šluostosi delnu ašaras. Pagaliau stribai
susisarmatijo, ištraukė mane iš vežimo, spyrė kerziniu batu į užpakalį
ir suriko:
Kad daugiau nebėgtum! O tai ne tik į Sibirą išvešim, bet ir į
kalėjimą pasodinsim...
Tokie galingi jie buvo kaip ir tie ūkininkaičiai, kurie Prūsalių
kalnelyje šaudė Plungės žydus.
Lietuvis moka būti galingas. Taigi vos neatsidūriau Sibire. Kas tada
Pakutuvėnų bažnytėlėje būtų degiojęs žvakeles.
Bet ir aš jas degiojau neilgai. Keturiasdešimt aštuntaisiais,
nebeįstengus sumokėti bažnytinių mokesčių, bažnytėlę uždarė, ir visi
išskirstėme kas kur.
|